dusza moja znalazła drogę

120. rocznica urodzin Jarosława Iwaszkiewicza

Nic innego wyczytać nie mogłem. Jedyne to słowo zawierało w sobie treści więcej, niż wszystkie inne, razem zebrane. Rozciągnęło ono złocisty niewód w tysiącu oczek przez cały firmament, ułatwiając mnóstwo moich uczuć, które jak tłum much poczęły się cisnąć, aby sfrunąć mi z ust. Żałość wspomnienia, to słodkie i piekące uczucie zarazem, roztkliwienie, albo nagłe przypomnienie męskiego uniesienia i chłodu w chwili decyzji – wszystkie one jak cienie górskie przepłynęły i uleciały, aby pozostawić we mnie ciszę, siostrę ciszy górskiej. Jak dwa połączone naczynia zewnętrzność i wnętrze moje napełniły się zapachem zimnej wody i górskiego liszaju. Odeszły ode mnie uczucia i wspomnienia uczuć, i dusza moja znalazła drogę do duszy wszechświata.

Jarosław Iwaszkiewicz "Proza poetycka"
wyd. Czytelnik, Warszawa 1958


8 komentarzy:

  1. ..I tak w poetycznych wrażliwych a niesamowitych słowach Jarosław Iwaszkiewicz opisał ..przemijanie . Taaak..wszyscy kiedyś odnajdziemy tę drogę ..dusze nasze w duszy wszechświata się znajdą .Doskonały cytat wybrałaś w Rocznicę Urodzin Wielkiego Iwaszkiewicza. Ściskam Małgosiu jak najserdeczniej Ola

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A za tą Jego duszą ja sobie nieśmiało drepczę, w ciągłym zachwycie. Ściskam Cię cieplutko Oleńko.

      Usuń
  2. Myślałam wczoraj o Iwaszkiewiczu... i o Tobie. Dziś dopiero znalazłam czas by upewnić się w tym, że nie zapomniałaś :) Dziękuję Małgosiu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja co prawda w rozjazdach służbowych ale czy mogłabym zapomnieć o kims komu oddalam czytelnicze serce i duszę? Pozdrawiam Vi :)

      Usuń
  3. Całe nasze życie to droga ,i chociaż różne drogi mamy ,wszyscy do jednego celu podążamy.


    15.09.07.Oława.

    „Idź własną drogą”

    Wiele jest dróg prowadzących do Boga

    Każde ludzkie życie to jakaś droga

    I choć różne drogi bywają

    Wszystkie w jednym miejscu się spotykają

    Więc pamiętając o Bogu idź własną drogą.

    Molekułka
    Pozdrawiam :))Molekułka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Molekułko dziękuję za ten wiersz, za Twoją poetycką drogę. Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  4. Piękny fragment prozy...Pan Jarosław zasłużył na pamięć o Nim...zwłaszcza w dniu Urodzin. Wielką przyjemność sprawia mi czytanie Dzienników, choć przecież wiem już, co w nich będzie. Jednak ta proza ma w sobie coś, co przyciąga jak magnes. Dziękuję Małgosiu za to przypomnienie, ściskam Cię najmocniej:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A teraz już ukazała się korespondencja Pana Jarosława z jego przybranym synem, Wiesławem Kępińskim. Gorąco polecam, Genevieve. Ściskam mocniutko i ciepło :)))

      Usuń

Polecany post

Tak czyta się tylko raz

Najbliższy jest mi jednak Wojtek Karpiński tym, że jak mało kto dzisiaj  zachował zdolność podziwu i przyswajania sobie tego,  co p...